Кафедра була заснована 1944 року. ЇЇ історія – це, перш за все, імена наших вчителів – інженерів – вчених, які започаткували відому не тільки в Україні наукову школу транспортних споруд. Вчені, котрі заклали фундамент наукового потенціалу сучасної кафедри мостів та тунелів, виховали перше покоління інженерів, науковців, молодих педагогів.
Назвемо їх:
Є. Я. Бергер, військовий інженер ІІІ рангу, канд. техн. наук, доцент;
О. А. Дронов, військовий інженер ІІ рангу, канд. техн. наук, доцент;
С. М. Коваленко, військовий інженер ІІ рангу, канд. техн. наук, доцент;
М. Г. Карсницький, канд. техн. наук, доцент, перший директор інституту «Київметропроект»,
лауреат Державної премії;
Я. Д. Лівшиць, доктор технічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, завідувач кафедри протягом 28 років (1956–1984 рр.).
КОВАЛЕНКО СЕРГІЙ МИКОЛАЙОВИЧ
Є люди, які зберігають у будь-якому віці юне сприйняття навколишнього, погляди і переконання своєї молодості. Мабуть, це добра прикмета, прикмета того, що людина не старіє душею, не зрадила собі і тому часу, коли вирішувала ким бути, до чого прагнути. Такою рисою володів один із найдавніших працівників КАДІ – Сергій Миколайович Коваленко.
… Дитинство Сергія пройшло в теплому зеленому Маріуполя на березі Азовського моря. В ті далекі часи в невеличкому місті було всього-на-всього два автомобілі, і, коли вони, гучно сигналячи клаксоном, проїжджали вулицями, їх супроводжував натовп захоплених хлопців. І ця зустріч з автомобілем запам’яталася Сергієві назавжди.
Батьки хлопця – народні вчителі – зуміли прищепити сину глибоку любов до книги, до знань. 15-ним юнаком, після закінчення профшколи, Сергій працює креслярем, а згодом – техніком з будівельної спеціальності. Але тяга до знань не полишає юнака. Його мрія – навчатися далі. У двадцять років він залишає рідне містечко і їде до Києва. Успішно витримавши конкурсні іспити, невдовзі стає студентом факультету шляхів сполучення КПІ. Йому поталанило стати слухачем і учнем у таких відомих вчених, як академік Є. О Патон, професори С. А. Прокоф’єв, В. М. Ярин.
З цього часу вся трудова біографія Сергія Миколайовича пов’язана з мостами. В передвоєнні роки С. М. Коваленко працював у мостовому відділі Київської контори Союздорпроекту, проектував мости. На своєму робочому місці Сергій Миколайович показував зразки інтенсивної інженерної праці: він запропонував і широко використовував табличну форму розрахунків мостів.
Але згодом мирна праця обірвалась… Учасник фінської війни, він був і в лавах перших захисників Батьківщини під час другої світової. Був командиром взводу Мостобудівельного батальйону, брав участь у проектуванні і виготовленні наплавних і збірно-розбірних конструкцій мостів воєнного часу.
В 1944, будучи помічником начальника дорожнього відділу армії по мостах, запропонував проект і побудував міст «сітчастої системи», на котрий вже після війни отримав авторське свідоцтво.
17-ма урядовими нагородами відмічений бойовий шлях інженера Коваленко. Після закінчення війни ще понад 15-ть років життя Сергія Миколайовича пов’язане з армією: в ту пору він – викладач військової кафедри КАДІ.
… Зовнішньо він мало змінився відтоді, як змінив військову форму на цивільний костюм, - завжди підтягнутий, акуратно і зі смаком вдягнений.
Ім’я Сергія Миколайовича Коваленка користувалося заслуженою повагою за великий досвід, широкі знання, велике коло інтересів. До нього зверталися за консультаціями інженери-виробники і працівники проектних організацій. Список наукових праць С. М. Коваленка складає понад сто найменувань. Він завжди прагнув підвищувати особистий інтелектуальний рівень, регулярно вивчав технічну літературу на українській, чеській, польській, англійській, французькій, німецькій мовах.
Для молодших колег по кафедрі Сергій Миколайович був взірцем педагогічної майстерності, вимогливості до себе й студентів, закоханості й відданості справі, працездатності, цілеспрямованості.
ЛІВШИЦЬ ЯКІВ ДАВИДОВИЧ
Фахівець у галузі будівельної механіки. Доктор технічних наук, професор. Заслужений діяч науки УРСР.
Свою трудову біографію Я. Д. Лівшиць почав із 13 років, працюючи кур’єром в Управлінні водного транспорту Дніпровського басейну. Роботу поєднував з навчанням у семирічній школі. З 1922 по 1924 роки навчався в Київській будівельній профшколі, де був головою учкому. Після закінчення працював десятником на будівництві.
У 1925 році Я. Д. Лівшиць вступає до Київського будівельного технікуму, після закінчення першого курсу він перейшов на факультет інженерів шляхів сполучення Київського політехнічного інституту. Закінчив його у 1930 році, виконавши дипломний проект судоплавних прогонів стратегічних переправ під керівництвом Є. О. Патона.
Викладацьку діяльність у вузі Яків Давидович почав ще будучи студентом – читав у Київському машинобудівному інституті курс опору матеріалів. Потім викладав у Київському інституті інженерів цивільної авіації, де вів інтенсивну наукову роботу в галузі будівельної механіки літаків, був одним з засновників цієї нової тоді дисципліни.
В роки Другої світової війни Яків Давидович очолював евакуацію обладнання інституту в м. Ахтюбинськ, де був призначений начальником штабу навчальної льотної ескадрилії ГВФ, керував штурманською підготовкою курсантів.
З січня 1945 року Я. Д. Лівшиць прцює в КАДІ, завідує кафедрою будівельної механіки, з 1956 року - кафедрою будіведьних конструкцій і мостів. У 1955 році вчений захистив докторську дисертацію.
Талановитий вчений, автор понад ста наукових робіт, засновник наукової школи розрахунків мостів з урахуванням впливу тривалих процесів, блискучий полеміст, Яків Давидович мав велике обдарування виховання молоді. З юності захоплений наукою, він безпомилково умів визначити здібну молодь, допомогти їй зробити перші кроки у науці. З числа студентів, залучених Яковом Давидовичем до наукової роботи в інституті інженерів цивільної авіації, троє захистили в подальшому докторські дисертації, один став академіком.
З усією повнотою здібності вченого-наставника розкрилися у Якова Давидовича в роки роботи у КАДІ. Він був науковим керівником у 55 аспірантів і тих, хто захистив кандидатські дисертації. Троє з його учнів за час роботи в КАДІ нині – доктори наук. Блискуче написана Я. Д. Лівшицем монографія «Розрахунок залізобетонних конструкцій з урахуванням впливу усадки і повзучості бетону» всесвітньо відома і є настільною книгою багатьох інженерів і наукових співробітників.
Педагогічна майстерність Я. Д. Лівшиця характеризувалась найвищим рівнем. Ті, хто слухав його кваліфіковані, змістовні лекції, запам’ятали їх назавжди.
Він був надзвичайно скромною, чуйною людиною, щирою в спілкуванні.
Всі, хто трудився поруч з Яковом Давидовичем Лівшицем, хто вчився в нього, переймав щедрий життєвий і науковий досвід, зберегли вдячну пам’ять про нього, його яскраве, сповнене вагомими справами життя.
За роки свого існування кафедра стала добре відомою в Україні і в країнах СНД високою професійною і науковою репутацією.
ТКАЧУК СЕРГІЙ ГРИГОРОВИЧ (1943-2021)
Фахівець у галузі шляхів сполучення.
Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри мостів та тунелів.
Народився 30 листопада 1943 року у м. Києві.
У 1961 році закінчив Київський технікум міського електротранспорту. Три роки працював у проектному інституті «Укрдіпроміськпромгаз».
У 1964 році вступив до Київського автомобільно-дорожнього інституту, навчання в якому завершив із відзнакою у 1969 році, отримавши кваліфікацію інженера шляхів сполучення. Того ж року вступив до аспірантури на кафедру гідравліки КАДІ.
З 1971 року поєднував роботу на посаді асистента цієї кафедри з навчанням у заочній аспірантурі.
У 1976 році захистив кандидатську дисертацію «Оптимальне проектування мостових переходів через блукаючі річки».
У 1985 році Сергій Григорович перейшов до проєктного інституту «Укрдіпроводгосп», де обіймав посади головного спеціаліста, старшого наукового співробітника та завідувача сектору.
Працював технічним директором Українського енергетичного консорціуму з відновлювання малих ГЕС України.
У 1995 році захистив докторську дисертацію «Математичні моделі руслових деформацій на мостових переходах». Брав участь у реконструкції та будівництві Гордашівської та Сандрацької ГЕС.
У 2000 році повернувся до НТУ на посаду професора кафедри мостів та тунелів, а через два роки очолив цю кафедру.
Професор С. Г. Ткачук є засновником аналітичних методів прогнозування розмивів на мостових переходах. Такий підхід до розв’язання складних інженерних проблем дозволив отримати прості функціональні залежності для прогнозування загальних розмивів у будь-який момент паводку під мостом і в зоні його впливу, а також вивести формули граничних глибин місцевого розмиву біля руслових опор у незв’язних і зв’язних ґрунтах.
Найбільш вагомий результат наукової діяльності вченого – теорема про момент максимуму загального розмиву та теоретична формула довжини доконаного гідравлічного стрибка, що відповідає світовому рівню.